دکتر هومن انگورانی کارشناس بهداشت و سلامت رسانه و متخصص پزشکی ورزشی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر گفت : بهداشت محیط خانه از ابعاد مختلف، دارای اهمیت است و با در نظر گرفتن این ابعاد می توان به تامین سلامت افراد کمک کرد. 




وی تصریح کرد: رفع نیازهای جسمی و روحی افراد ساکن در منزل، جلوگیری از انتشار بیماری ها، دفع بهداشتی فاضلاب و زباله، داشتن نور و تهویه مناسب ، استفاده مناسب از وسایل بهداشت فردی، نبودن سر و صدای بیش ازحد، پیشگیری از حوادث برای کودکان و سالمندان و ... از جمله موارد اهمیت بهداشت محیط خانه است. 


دکتر انگورانی با تاکید بر اینکه کمبود نوز منازل، رطوبت، گرد و غبار و رعایت نکردن بهداشت فردی باعث بروز بیماریهای مختلفی در افراد خواهند شد ، افزود محل خانه باید در جای مناسب و بالاتر از محیط اطراف باشد و ظرفیت اتاق ها با توجه به تعداد افراد خانواده در نظر گرفته شود  و برای تأمین سلامت افراد خانواده ، حرارت داخل ساختمان بهتر است ، در فصول سرد سال حدود 18 تا 20 درجه سانتی گراد و در فصول گرم بین 21 تا 23 درجه  باشد و محل ساختمان و اتاق ها و در و پنجره های آن باید به گونه ای باشد که نور خورشید بتواند به راحتی به درون اتاق بتابد چرا که کمبود نور افزون بر تاثیر منفی بر بهداشت روان اعضای خانواده ،گاه مشکلاتی را از نظر از بین بردن میکروب لباس ها و ملحفه های شسته شده ایجاد می کند.


وی افزود: برای پیشگیری از حوادث و سوانح در خانه که یکی از مهمترین علل مرگ و میر و معلولیت در کودکان خردسال و سالمندان به حساب می آید ، کارهای مربوط به پخت و پز باید در آشپزخانه یا محل مجزایی انجام گیرد و نحوه قرار دادن وسایل خانه و داروها و ترکیبات شوینده  ومواد شیمیایی به گونه ای باشد که باعث ایجاد مشکل نشود.

 

 وی تصریح کرد: منازل مسکونی باید مجهز به توالت و دستشویی های بهداشتی و قابل شستشو باشند و نحوه نگهداری وسایل بهداشت فردی نظیر مسواک به گونه ای باشد که باعث ایجاد آلودگی در آن ها نشود.


به گفته دکتر انگورانی : قرار دادن مسواک ها در یک ظرف یا لیوان عمومی در کنار مسواک سایر اعضای خانواده از نظر اصول بهداشتی صحیح نیست و ممکن است باعث انتقال میکروب ها از سطوح اطراف و یا سایر مسواک ها شود که این امر به نوبه خود می تواند زمینه ساز بروز عفونت های دهان و دندان و آفت های ناحیه دهان شود ، از این رو توصیه می شود که مسواک هر فرد به طور جداگانه و در یک سرپوش در بسته نگهداری شود.


این کارشناس بهداشت و سلامت رسانه با تاکید بر ضرورت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله محل مسکونی خاطرنشان کرد : جمع آوری و دفع غیر بهداشتی زباله ها می تواند عاملی برای انتقال میکروب ها و بروز بیماری ها و همچنین تجمع انواع حشرات و سوسک شود.


وی اضافه کرد: در روستاها محل زندگی انسان، باید از محل نگهداری دام ها کاملاً مجزا باشد تا خطر ابتلا به بیماریهای مشترک بین انسان و دام به حداقل برسد.


وی قرار دادن درپوش های پلاستیکی در داخل پریزهای برق ،  نگهداری داروهای موجود در منزل در قفسه های قفل دار ، قرار دادن سموم گیاهی و جانوری در مکان های مطمئن و خودداری از قرار دادن چراغ خوراک پزی در اتاق را از دیگر نکات ضروری برای افزایش امنیت و حفظ سلامت اعضای خانواده ذکر کرد.


وی در خصوص نگهداری میوه ها و سبزیجات در یخچال تصریح کرد بهتر است میوه ها و سبزیجات پس از شستن و ضد عفونی کردن در یخچال گذاشته شوند و درصورتی که این مواد به صورت نشسته در یخچال قرار داده می شوند حتما باید در محفظه شیشه ای زیر یحچال و به صورت جداگانه قرار داده شوند تا با سایر مواد غذایی تماس نداشته باشند و باعث آلودگی آنها نشوند. 

سلامت نیوز: تاثیر بهداشت محیط خانه بر سلامت افراد

 منبع : salamatnews.com